Czerwiec
Po raz kolejny uczniowie mieli możliwość uczestniczyć w zajęciach w ramach #Laboratoria Przyszłości. Tym razem zajęli się projektowaniem swojego inteligentnego domu. Dzięki zestawowi konstrukcyjnemu BeCreo z mikro kontrolerem zaprogramowali sterowanie oświetleniem w domu.
Zapoznali się z czujnikiem światła, dzięki któremu w zależności od jego natężenia zapalali lub gasili kolorowe diody LED.
Zajęcia te uświadomiły przyszłym projektantom, że inteligentny dom to taki, który potrafi szybko odpowiadać na nasze potrzeby, w którym, jeżeli cokolwiek jest nie tak, możemy to zmienić jednym ruchem palca na ekranie naszego smartfona, tableta lub komputera gdziekolwiek się znajdujemy.
Czerwiec to miesiąc, w którym uczniowie myślami podążają w kierunku ciekawych miejsc i podróży. W ramach programu Laboratoria Przyszłości wzięli udział w zajęciach „Podróże kształcą” z wykorzystaniem sprzętu #LaboratoriaPrzyszlosci.
Uczniowie wykonywali (według własnego pomysłu) okulary, w których widać odbicie ich wymarzonych celów podróży. W zajęciach wykorzystano liczne ozdoby kreatywne: cekiny, słomki, tasiemki, muszelki usprawniając motorykę małą i rozwijając swą wyobraźnię.
Dzięki zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości sprzętom, jak aparat fotograficzny Canon G7X, aparat fotograficzny Panasonic Lumix G80 wraz ze statywem Velbon M47 oraz lampie oświetleniowej Softbox ze statywem i żarówką, mogli te prace utrwalić na zdjęciach wcielając się w postać profesjonalnego fotografa podróży.
Przygotowanie sprzętu: uczeń montuje zestaw oświetleniowy: lampę Softbox ze statywem,
Uczennica przygotowuje statyw Velbon M47 aby móc zamontować na nim aparat fotograficzny,
Uczniowie poznają możliwości aparatów fotograficznych Panasonic Lumix G80 i Canon G7X,
Dokumentowanie prac przy użyciu aparatu Canon G7X z wykorzystaniem statywu Velbon M47 oraz lampy Softbox ze statywem zakupionych w ramach Laboratorium Przyszłości
Podczas obchodów Dnia Przyjaciela uczniowie mieli okazję docenić rolę przyjaźni w naszym życiu. Rozmowy o jej znaczeniu urozmaiciła nam praca z drukarką Banach 3D zakupioną w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie po raz pierwszy mieli możliwość samodzielnej obsługi drukarki, poznania jej funkcji oraz wydrukowania upominku dla przyjaciela. Praca z drukarką Banach 3D zainspirowała dzieci do dalszej kreatywnej pracy, kto wie, może do tworzenia własnych projektów? Zajęcia były dla uczniów cennym doświadczeniem, niewątpliwie nabyli nowe umiejętności w poznawaniu możliwości druku 3D.
Uczniowie dowiedzieli się na czym polega kalibracja stołu w drukarce. Teraz wiedzą, że przed wydrukiem warto sprawdzić wszystkie punkty, aby wydruk się udał.
Słoneczny uśmiech lata leniwie przegląda się w naszych oczach… . My jednak, zanim rozpoczniemy letnie wędrówki po górskich szlakach i muzealnych salach, wybraliśmy się w poszukiwaniu piękna w naszych szpitalnych salach i na korytarzach. Sztuka bowiem nie jedno ma imię… . Te urocze chwile uchwyciliśmy dzięki pomocom udostępnionym w ramach #Laboratorium Przyszłości. Spotkanie „ Z obiektywem w szkolnej galerii” odbyło na oddziale reumatologii. Uczestnicy zajęć zapoznali się z obsługą aparatu, wykonali swoje pierwsze, „profesjonalne” fotografie. Działania, zarówno po jednej jak i po drugiej stronie obiektywu, sprawiły młodzieży wiele radości. Drzwi do magicznego świata fotografii zostały uchylone…
Sprzęt fotograficzny gotowy do działania. Aparat firmy Panasonic #Laboratoria Przyszłości. Ostrość ustawiona, można kadrować… .
Nasze wariacje na temat „Dziewczyny z perłą”, obrazu autorstwa holenderskiego malarza Johannesa Vermeera utrwalone dzięki #Laboratoria przyszłości. Uczniowie wykorzystują statyw w celu optymalizacji efektu ( pełny plan i zbliżenie).
Aparat w ręku młodego profesjonalisty, który z pełnym zaangażowaniem wykonuje powierzone mu zadanie. Dopasowuje funkcje obrazowania do fotografowanego obiektu.
Ostateczne efekty pracy uczniów. Zdjęcia z wykorzystaniem trybu portretowego #Laboratoria przyszłości.
Maj
Wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości, uczestnicy zajęć zapoznali się z możliwościami gimbala do smartfona oraz aparatu fotograficznego Canon G7X. Urządzenia te posłużyły do dokumentowania naturalnych okazów drzew i krzewów rosnących w przyszpitalnym ogrodzie. Rozwijając własną inwencję twórczą uczniowie robili zdjęcia i nakręcali filmiki. Stały się one doskonałym środkiem zaradczym na rozładowanie napięć związanych z pobytem w szpitalu i procesem leczenia wywołując uśmiech i zadowolenie na twarzach dzieci.
Poznajemy funkcje gimbala,
Pierwsze kroki w pracy z aparatem fotograficznym i gimbalem,
Wykorzystanie funkcji makro w aparacie oraz funkcji zoom w gimbalu,
Dziewczynki w akcji
Pierwszy materiał wideo z wykorzystaniem gimbala
Zajęcia z cyklu #Laboratoria Przyszłości cieszą się dużym zainteresowaniem wśród naszych podopiecznych. Podczas warsztatów „Pamiętamy o Mamie” wykorzystaliśmy długopisy Banach 3D. Spotkanie pozwoliło uczniom wykonać prezenty na Dzień Matki. Wielu z nich miało już wcześniej okazję zapoznać się i pracować tym sprzętem, co zaowocowało ich zaangażowaniem i pomysłowością w tworzeniu broszek, pierścionków, bibelotów itp. Kreatywne działania przyniosły podopiecznym wiele radości i satysfakcji, a także umożliwiły ciekawe spędzenie czasu podczas pobytu w szpitalu.
Koszyczek i serduszko dla Mamy!
Proces powstawania broszek w kształcie kwiatków.
Pierścionek, też dla Mamy 🙂
Grupa uczniów na zajęciach wychowawczych związanych ze zbliżającym się świętem „Dnia Matki” przygotowywała prezenty; laurki i kwiaty dla swoich kochanych Mam. Podczas spotkania poznali i zastosowali sprzęt do fotografowania i wideofilmowania zakupiony w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie wykorzystali: aparat fotograficzny firmy Canon Power Shot G7X Mark II, aparat Panasonic DMC – G80M LUMIX G VARIO, statyw firmy HAMA oraz lampę oświetleniową firmy CineGen. Uczestnicy podczas zajęć poznali zasady działania profesjonalnych aparatów fotograficznych. Nauczyli się robić zdjęcia dobrej jakości oraz wideofilmować za pomocą aparatów fotograficznych. Nabyli umiejętność ustawiania odpowiedniego światła stosując profesjonalną lampę firmy „CineGen”. Uczyli się montowania aparatu na statywie, ustawiania ostrości i odpowiedniego światła. Stosowali przysłony i stabilizator obrazu oraz nagrywali filmy. Pracę uczniów można zobaczyć na zdjęciach
oraz filmach
Film Wideofilmowanie za pomocą aparatu Canon PowerShot G7X Mark II na statywie „Hama” i ustawienie odpowiedniego oświetlenia za pomocą profesjonalnej lampy „CineGen”.
Film Wideofilmowanie za pomocą aparatu Panasonic DMC – G80M LUMIX G na statywie „Hama” i ustawienie odpowiedniego oświetlenia za pomocą profesjonalnej lampy „CineGen”.
Kwiecień
Na zajęciach wychowawczych wykorzystano Długopisy 3 D zakupione dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości. Pacjenci po raz pierwszy mieli możliwość korzystania z takiego sprzętu, uczyli się jego obsługi. Zajęcia z użyciem Długopisów 3D pomogły w realizacji celów terapeutycznych: doskonalenia sprawności manualnych, budowania pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości, wspomagania procesu adaptacji do środowiska szpitalnego, obniżania napięć emocjonalnych związanych z pobytem w szpitalu, dostarczania wychowankom dodatkowych pozytywnych przeżyć emocjonalnych.
Zdjęcia przedstawiają kolejne etapy pracy z Długopisem Banach 3D – powstał kwiatek
Takiego ślimaka udało się wydrukować ręcznie!
Wiosna! Święta! Cudowny czas! Cała przyroda budzi się do życia! W ramach realizacji projektu Laboratoria Przyszłości, tuż przed świętami zostały przeprowadzone zajęcia „Wielkanocne zwyczaje”. Uczestnikami były dzieci z klas młodszych. Uczniowie zapoznali się ze zwyczajami wielkanocnymi, rozwiązały „dyngusową” krzyżówkę i rebusy, przystrajały świąteczny stół, a na koniec ozdobiły pisankę. Dzięki przystąpieniu szkoły do realizacji projektu Laboratoria Przyszłości, dzieci miały możliwość indywidualnego posługiwania się gimbalem. Na początku pełne niepewności poznawały budowę i funkcje gimbala połączonego z telefonem komórkowym ,a potem rejestrowały i dokumentowały kolejne etapy swojej pracy. Wspaniale było patrzeć jak coraz odważniej radziły sobie z urządzeniem. Każdy chciał zrobić zdjęcie, lub nakręcić filmik.
Problem energii coraz częściej dotyka każdego z nas. Stąd ważne jest uświadamianie uczniom jak ważne są odnawialne źródła energii i jak od najmłodszych lat oszczędzać energię i o nią dbać. Małe kroki mają znaczenie, czasem wystarczy, że wymienisz oświetlenie na energooszczędne i przestaniesz zostawiać urządzenia w trybie stand by, zrezygnujesz z tradycyjnej papierowej faktury za energię elektryczną i zamienisz ją na wersję elektroniczną, czyli tzw. e-fakturę. Działać rozsądniej możesz też w kuchni. Gotuj pod przykrywkami i nie otwieraj drzwiczek piekarnika podczas pieczenia ani zbyt często drzwi lodówki. Tego wszystkiego dowiedzieli się uczniowie podczas zajęć w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Samodzielnie zbudowali elektrownię wodną i wprawili ją w ruch.
Sprawdzili jak działa elektrownia wiatrowa i samochód elektryczny.
Używając aparatu fotograficznego Panasonic DMC – G80M oraz oświetlenia zakupionego ze środków Laboratoria Przyszłości: Lampy PURE light i statywu, nauczyli się samodzielnie dokumentować wyniki swojej pracy.
Proste, prawda? Spróbuj zastosować kilka z tych porad, ulżysz nie tylko środowisku, ale i swojemu portfelowi. Szkoda prądu!
Światowy Dzień Ziemi to święto naszej planety obchodzone co roku 22 kwietnia. Ma ono na celu promowanie postaw proekologicznych, uświadamianie jak wielki wpływ na przyszłość Ziemi ma każdy człowiek. Jednym ze sposobów dbania o naszą planetę jest segregacja odpadów oraz recykling. W ramach zajęć pozalekcyjnych dzieci miały możliwość sprawdzić swoją wiedzę poprzez twórcze i kreatywne działania, uczestnicząc w eko – zabawach. Dzięki sprzętowi zakupionemu przez naszą szkołę w ramach projektu Laboratoria Przyszłości, uczestnicy mogli udokumentować swoją twórczość artystyczną. Do wykonania zdjęć został użyty aparat cyfrowy Canon G7X, a przy filmowaniu został wykorzystany smartfon i stabilizator obrazu – gimbal #LaboratoriaPrzyszłości. Uczestnicy mogli zapoznać się z funkcjami gimbala oraz poznać podstawowe funkcje aparatu cyfrowego; włączenie apartu, wykonywanie zdjęć, przełączenie z trybu fotografowania na nagrywanie filmów, odtwarzanie i przeglądanie zdjęć. Korzystanie z zasobów Laboratoria Przyszłości sprawiło dzieciom wiele radości i pozwoliło nabyć nowe umiejętności w obsłudze aparatu Canon G7X oraz gimbala, z którymi do tej pory dzieci nie miały styczności. Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości wychowankowie mieli możliwość samodzielnej pracy z aparatem cyfrowym oraz gimbalem, co wpływa korzystnie na podniesienie pewności siebie i pokonywanie lęków przed nowym i nieznanym.
Przygotowanie gimbala do pracy. Będzie film nagrany!!!
Dokumentowanie zajęć przy użyciu aparatu Canon G7X
Sprawdzamy swoją wiedzę. Zadanie wykonane bezbłędnie!
Instrumenty z surowców wtórnych tj. puszki, rolki, kapsle, słoiki.
„Recyklingowa” orkiestra
Z okazji zbliżającego się Święta Flagi oraz Święta Konstytucji 3 Maja odbyły się zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Wspominając walki Polaków o wolną ojczyznę, w tym 1. Dywizję Pancerną Stanisława Maczka, wykorzystaliśmy innowacyjne możliwości drukarki Banach 3D. Uczniowie podczas zajęć samodzielnie wydrukowali odznakę tej dywizji. Zarówno praca z drukarką, samodzielna obsługa drukarki (pod czujnym okiem nauczyciela), wymiana filamentów, obróbka techniczna wydrukowanych odznak, jak i możliwość dokumentacji wykonywanych prac wyzwoliły w uczestnikach zajęć dużo pozytywnych emocji. Praca z drukarką Banach 3D zainspirowała młodzież do dalszej kreatywnej pracy, pozwoliła na zdobycie nowych umiejętności i z pewnością zmotywowała do poszerzania swoich zainteresowań.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Uczennica przygotowuje drukarkę do pracy – załącza filament
Uczniowie rozwijają swoje umiejętności w obsłudze drukarki; uczennica ustawia funkcje i rozgrzewa głowicę oraz stół
Teraz jest czas na dokumentację pracy drukarki aparatem fotograficznym Panasonic DMC – G80M
Co jakiś czas sprawdzamy, czy prace idą zgodnie z planem
Uczeń bardzo starannie szlifuje brzegi odznaki pilnikiem
Marzec
Nawet zimowa aura może być okazją do poznawania leśnych i ogrodowych roślin zakwitających w takich niesprzyjających warunkach. Do dokumentacji zajęć uczniowie klas młodszych wykorzystali gimbal, czyli stabilizator obrazu, urządzenie współpracujące między innymi ze smartfonem, a zakupione przez naszą szkołę w ramach realizacji programu Laboratoria Przyszłości. Użycie gimbala bardzo uatrakcyjniło zajęcia, dając dzieciom możliwość zapoznawania się z nowymi technologiami.
film1 Uczeń poznaje zasadę działania i jedną z funkcji urządzenia – wysuwa jego ramię
film2 Uczeń filmuje obrazy roślin kwitnących zimą za pomocą smartfona zespolonego z gimbalem – urządzenie redukuje drgania, dając płynne i stabilne ujęcia
Marzec jest miesiącem tradycyjnie kojarzącym się z wiosenną aktywnością zwierząt – szczególnie kotów. Podczas zajęć „Bo koty są dobre na wszystko” uczniowie wykonywali prace plastyczne w różnych technikach, dokumentowali ich powstawanie i efekty w postaci niewątpliwych dzieł sztuki. Wykorzystali do tego sprzęt z programu Laboratoria Przyszłości: aparat fotograficzny Canon G7X ze statywem Velbon M47 oraz zestaw oświetleniowy: lampy Softbox ze statywami i żarówkami, statyw do mocowania telefonu komórkowego oraz gimbal. Zetknięcie z nowymi technologiami, dzięki programowi Laboratoria Przyszłości, umożliwia uczniom nabywanie nowych kompetencji, przez co stają się oni pewniejsi siebie w grupie rówieśniczej oraz wykorzystują kreatywnie okres hospitalizacji.
Montaż statywu
Przygotowanie do montażu Softboxa
Użycie gimbala do dokumentowania pracy z pomocą telefonu komórkowego
… i gotowe!
Poprawne określanie i nazewnictwo kierunków geograficznych sprawia uczniom sporo kłopotów. Uczniowie, w ramach programu # Laboratoria Przyszłości, zrozumieli to zagadnienie poprzez praktyczne działanie. Wykorzystali w tym celu długopisy Banach 3D, za pomocą których wykonywali różę wiatrów ćwicząc określanie kierunków głównych i pośrednich. Przy tej okazji wszyscy uczestnicy zajęć ćwiczyli motorykę małą, pracę w grupie oraz redukowali napięcia. Dokumentacja zajęć została wykonana aparatem fotograficznym Canon G7X.
Wybieramy kolor filamentu
Pierwsza róża wiatrów na różowo
Efekty pracy uczniów
Północ, Południe, Wschód, Zachód
Jak wyglądają Święta Wielkanocne w krajach anglojęzycznych? Jak powiedzieć Wielki Piątek po angielsku? I na czym polega zwyczaj „egg hunt”? Na te i wiele innych pytań uczniowie znajdywali odpowiedzi podczas zajęć „Happy Easter”. W ramach warsztatów uczniowie wykonywali również koszyczki świąteczne wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci – Długopisy Banach 3D. Powstały bardzo niebanalne prace, których proces tworzenia uczniowie dokumentowali zdjęciami. Do profesjonalnej sesji posłużył gimbal również z programu Laboratoria Przyszłości. W ten sposób nowoczesne technologie pomogły w lepszym zrozumieniu tradycji.
Początki bywają trudne. Nowy sprzęt #Laboratoria Przyszłości, projekt i wybór techniki to dużo wyzwań
Ambitne projekty wymagają precyzji i cierpliwości. Długopisy Banach 3D rozbudzają wyobraźnię
Dokumentowanie zajęć to kolejne zadanie. Gimbal #Laboratoria Przyszłości pomaga
Nowoczesne wersje koszyczków świątecznych. Umiejętność posługiwania się nowymi technologiami to wartość dodana.
Luty
Walentynki. Zwyczajem w tym dniu jest obdarowywanie bliskich upominkami w kształcie serduszek, wyrażającymi uczucia i emocje dlatego w naszej szkole uczestnicy zajęć pozalekcyjnych, w ramach programu Laboratoria Przyszłości wzięli udział w zajęciach „Walentynkowe Serduszka” z wykorzystaniem sprzętu #Laboratoria Przyszłości. Uczniowie tworzyli kolorowe serca z materiałów o rożnej fakturze. Dekorowali cekinami, kolorowymi ozdobami, tasiemkami, wstążkami usprawniając przy tym motorykę małą. Na podniesienie poziomu atrakcyjności tych zajęć wpływ miały pomoce szkolne zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości: aparat fotograficzny Canon G7X, aparat fotograficzny Panasonic Lumix G80 wraz ze statywem Velbon M47 oraz zestaw oświetleniowy: lampy Softbox ze statywami i żarówkami. Uczniowie, uwieczniając efekty swojej pracy, w trakcie zajęć z wykorzystaniem sprzętu #Laboratoria Przyszłości, nie tylko mieli możliwość zapoznania się z nowymi technologiami ale również mogli odreagować napięcia i oderwać myśli od choroby i pobytu w szpitalu.
Przygotowanie sprzętu. Uczeń mocuje zestaw oświetleniowy: Lampy Softbox ze statywami.
Uczniowie wykonują zdjęcia swoich prac aparatem Canon G7X zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Dokumentowanie prac przy użyciu aparatu Panasonic Lumix G80 wraz ze statywem Velbon M47.
Zima – to czas ferii, zabaw zimowych i uprawiania sportów zimowych. Dzieci cieszą się zimowa aurą i śniegiem. W ramach projektu Laboratoria Przyszłości zrealizowano „Zimowe zajęcia” dla młodszych uczniów. Dzieci układały historyjki obrazkowe, rozwiązywały krzyżówki i poznawały nazwy zimowych sportów. Lepiły papierowe kule śniegowe i rzucały nimi do celu. Wykorzystując sprzęt zakupiony dzięki przystąpieniu szkoły do realizacji projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie dokumentowali i rejestrowali poszczególne etapy zajęć. Zdjęcia i filmy zostały wykonane telefonem komórkowym z użyciem Gimbala. Radość i zaciekawienie rysowały się w oczach dzieci, gdy poznawały możliwości techniczne poszczególnych urządzeń.
Na lekcji fizyki uczniowie budowali obwody elektryczne. Dostępne zestawy elementów obwodu były dla uczniów łatwe w montażu; wykorzystując wiedzę i schematy poprawnie budowali obwody elektryczne z żarówkami i dzwonkiem.
Dzięki udziałowi szkoły w Programie Laboratoria Przyszłości, uczniowie wykorzystali nowe urządzenie – stację lutowniczą. Zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa w pracy lutownicą. Podczas prób lutowania ćwiczyli motorykę małą, precyzję, i cierpliwość w wykonywaniu kolejnych połączeń (lutów).
Chęć doskonalenia umiejętności lutowania została zwieńczona sukcesem! Uczeń zlutował działający obwód elektryczny.
Gotowy, zlutowany obwód elektryczny został sfotografowany przez ucznia aparatem Canon G7X, zakupionym dzięki udziałowi szkoły w projekcie Laboratoria Przyszłości.
Uczniowie na zajęciach chętnie poznają nowe urządzenia, zdobywają nowe umiejętności, a także rozwijają swoje pasje i zainteresowania.
Styczeń
Karnawał trwa, rozmowy o tańcu, zabawach i strojach były zaproszeniem dla uczniów do tworzenia niepowtarzalnej biżuterii. Dzieci wykorzystały dostępne materiały, zakupione do realizacji projektu Laboratoria Przyszłości. Wykonywali bransoletki i zawieszki z kolorowych koralików, tasiemek i gumeczek.
Pracę dokumentowano za pomocą sprzętu zakupionego w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszlosci; aparat Canon G7X, gimbal do aparatu, gimbal do smartfonu oraz zestaw oświetleniowy. Zajęcia miały charakter terapeutyczny.
Hej kolęda, kolęda! – to zajęcia z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości – uczestnicy zapoznali się z możliwościami gimbala do smartfonu. Potem przyszła pora na przedstawienie. Uczniowie wykorzystywali uzyskaną wiedzę do zrobienia zdjęć i krótkich filmików.
Najfajniej byłoby dokumentować pierwsze momenty pracy, gdy na twarzach uczestników był zachwyt do n – tej potęgi. I stały element – mamo, kupisz mi takie ? Zatem udział w programie Laboratoria Przyszłości jest dla uczniów cennym doświadczeniem, zdobywają nowe umiejętności i chętnie biorą udział w poznawaniu nowych technologii.
Rozmowy o dobroczynności to temat kolejnych zajęć w ramach realizacji programu Laboratoria Przyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci. Uczniowie dyskutowali o idei dobroczynności w przeszłości i obecnie, roli wolontariatu i słynnych akcjach i instytucjach wspierających cele charytatywne. Tematem rozmów były również symbole tych akcji; wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratorium Przyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci – Długopisy Banach 3D, uczniowie stworzyli własną interpretację słynnego serca Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Anioła Dobroci – symbolu Koła Towarzystwa Przyjaciół Dzieci „Prokocimek”, działającego przy Zespole Szkół Specjalnych nr 3 w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym. Dzięki długopisom Banach 3D uczniowie mieli okazję w twórczy sposób dołączyć do akcji charytatywnej, ponieważ prace zostały wykorzystane jako fanty w szkolnej zbiórce z okazji 31 Finału WOŚP organizowanej na terenie szpitala.
Uczniowie rozmawiają i uczą się posługiwać długopisami Banach 3D.
Serca WOŚP wydają się dość prostym znakiem graficznym, ale tworzenie w technice 3D wymaga kreatywności i precyzji.
Dobór koloru i stylu wykonania symbolu Anioła Dobroci to indywidualna wizja uczniów, którzy coraz sprawniej posługują się długopisami Banach 3D.
Prace uczniów wykonane długopisami Banach 3D w ramach programu Laboratoria Przyszłości #LaboratoriaPryszlosci.
Dzieła natury niezmiennie nas zachwycają i fascynują. Większość z nich możemy obserwować używając wzroku. Aby jednak dojrzeć świat w skali mikro, należy użyć zaawansowanego technologicznie sprzętu. Dzięki zakupionemu w ramach programu #Laboratoria Przyszłości aparatowi fotograficznemu Canon G7X wraz z oprzyrządowaniem, uczniowie wykonali zdjęcia skał, minerałów i skamieniałości. W pracy wykorzystano funkcję „makro” i inne możliwości aparatu. Po obróbce zdjęć w programie komputerowym fotografowane eksponaty ukazały całe piękno złożonej struktury niedostrzegalne gołym okiem.
Przygotowanie sprzętu. Uczniowie rozkładają statywy, mocują oświetlenie i aparaty fotograficzne.
Efekt pracy ucznia. Zdjęcie minerału – kwarc różowy po obróbce w dostępnym oprogramowaniu komputerowym.
Zdjęcie zachowanej muszli przegrzebka w wapieniu kredowym, wiek ok 100 mln lat. Miejsce pozyskania – kamieniołom w okolicach Józefowa na Lubelszczyźnie.
Geoda ametystowa z pięknie wykształconymi kryształami.
film3 Praca zespołowa przy fotografowaniu kolejnego eksponatu.
Grudzień
Z początkiem miesiąca sala zabaw i nauki zamieniła się w fabrykę świątecznych zabawek. Był to temat przewodni zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem Długopisów Banach 3D w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W produkcję zabawek włączyli się nasi najmłodsi wychowankowie. Po zapoznaniu się z instrukcją obsługi długopisów wszyscy z zapałem przystąpili do działania.
Długopisy Banach 3D zaktywizowały wychowanków dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Poprzez ich użycie uczniowie rozwinęli swoje zdolności manualne, koncentrację uwagi oraz kreatywność. Praca z Długopisami Banach 3D wyzwoliła pozytywne emocje oraz tak mocno zaangażowała naszych podopiecznych, że stracili oni rachubę czasu i wcale nie chcieli kończyć swojej pracy. To było fantastyczne połączenie zabawy oraz nauki. Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć!
Tradycje świąteczne w różnych kulturach to kolejna grudniowa propozycja dla uczniów. Zajęcia zostały tak pomyślane, że w trakcie ich przebiegu wykorzystywany był sprzęt, który został zakupiony dzięki udziałowi szkoły w programie #Laboratoria Przyszłości. Uczniowie wzięli udział w pogadance dotyczącej bogactwa świątecznych zwyczajów i sposobów ich celebrowania. Uczestnicy spotkania dzieli się chętnie opowieściami o tym, jakie zwyczaje i tradycje świąteczne zachowują w domach rodzinnych. Następnie przystąpili oni do pracy długopisami Banach 3D #Laboratoria Przyszłości. Po zapoznaniu się z zasadami obsługi sprzętu, rozpoczęli działanie. Uczniowie wybrali przygotowane przez prowadzących szablony z ozdobami świątecznymi, a niektórzy uczestnicy warsztatów realizowali własne projekty. Wykorzystując szklane podkładki i różnobarwne filamenty, tworzyli ozdoby choinkowe.
Uczestnicy zajęć podczas pracy wykorzystują długopisy Banach 3D.
Ozdoby choinkowe wykonane przez uczniów biorących udział w programie #LaboratoriaPrzyszłości.
W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia organizowane były różne zajęcia i uroczystości. Niektóre z nich zostały utrwalone na fotografiach oraz filmach przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Chłopcy wykorzystywali sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Fotografie i filmy zostały wykonane telefonem komórkowym z użyciem gimbala oraz aparatem cyfrowym Canon G7X. W trakcie rejestrowania wydarzeń uczniowie zapoznali się z możliwościami technicznymi aparatu takimi jak; przełączanie pomiędzy funkcją aparatu fotograficznego, a funkcją kamery, dokonywanie zbliżeń optycznych i cyfrowych, zgrywanie nagranego materiału na inne nośniki.
Montowanie telefonu komórkowego i nauka sterowania gimbalem.
Nagrywanie filmu z wykorzystaniem gimbala i statywu.
Odkrywanie możliwości technicznych aparatu Canon G7X.
Dokumentowanie dekoracji bożonarodzeniowych przez ucznia.
Nagrywanie filmiku pokazującego kolejne etapy budowy szopki krakowskiej.
Deszcz, śnieg czy mgła? To woda – jest najbardziej rozpowszechnionym, najbardziej znanym i jednocześnie najbardziej zagadkowym płynem na Ziemi, a możliwe, że nie tylko na tej planecie. Jej właściwości znacznie odbiegają od właściwości innych substancji o podobnej budowie. Nawet tak oczywista rzecz jak to, że lód unosi się na powierzchni wody w stanie ciekłym jest w świecie materii czymś bardzo wyjątkowym.
Tego dowiedzieli się uczniowie podczas zajęć „Woda niezwykła substancja” w ramach udziału w programie Laboratoria Przyszłości.
Uczniowie na podstawie przygotowanych wcześniej modeli 3D poznali właściwości fizyczne i chemiczne wody.
Korzystając ze sprzętu audio – video nakręcili filmy i wykonali zdjęcia tej niezwykłej substancji w trzech stanach skupienia. Podczas zajęć nauczyli się ustawiać czułość, ogniskową i czas ekspozycji w aparacie fotograficznym, poznali metodę „slow motion” kręcenia filmów oraz wykorzystywania gimbala do smartfona podczas kręcenia filmu w ruchu, używając opcji stabilizacji obrazu oraz przybliżenia.
Poniżej prezentujemy efekty pracy uczniów.
Uczestnicy zajęć byli bardzo zaangażowani, z uwagą poznawali możliwości dostępnego sprzętu i odważnie korzystali z różnych funkcji. Zdobyli wiele nowych umiejętności i mają nadzieję, że po powrocie do swoich szkół będą mogli wykorzystywać zdobyte doświadczenie filmowca na różnych uroczystościach szkolnych.
Listopad
Udział szkoły szpitalnej w programie Laboratoria Przyszłości wspomaga rozwój zainteresowań uczniów nowymi technologiami. Zajęcia odbywają się regularnie i są przygotowane dla poszczególnych grup wiekowych.
Podczas realizacji tematu: Wody powierzchniowe Polski – sieć rzeczna wykorzystano materiały poglądowe oraz długopisy Banach 3D.
W czasie wykładu uczniowie poznali pojęcia: dorzecze, dopływ, dział wodny, zlewisko.
Zadanie dla uczniów – w otrzymane kontury Polski, na podkładkach z mapami konturowymi, należy wrysować dorzecza Wisły i Odry.
Rozpoczynamy pracę. Instrukcja obsługi i zasady bezpieczeństwa. W konturach Polski pojawiają się pierwsze rzeki.
Dorzecze Wisły prawie gotowe.
Zmiana koloru filamentu i w konturach Polski pojawia się dorzecze Odry.
Efekt końcowy przed obróbką i wystawa ukończonych prac.
Obsługa Długopisów Banach 3D okazała się łatwa i bezpieczna. Uczniowie bardzo chętnie zapoznali się z funkcjami aparatu fotograficznego Canon G7X, zakupionego do realizacji zajęć w programie Laboratoria Przyszłości. Wykonali zdjęcia, które są dokumentacją lekcji geografii.
Zajęcia z wykorzystaniem długopisów Banach 3D przeprowadzone z dziećmi w młodszym wieku szkolnym dały możliwość zapoznania się z nowymi technologiami, i co ważne w szpitalnych warunkach, umożliwiły odreagowanie napięć i oderwanie się od myśli o chorobie Uczniowie zastanawiali się, dlaczego jesienne liście są kolorowe i dlaczego spadają z drzew. Poznali znaczenie dwóch trudnych słów: chlorofil i fotosynteza, a magiczne pisaki Długopisy Banach 3D, pozwoliły na stworzenie trójwymiarowych barwnych liści. Ważnym wnioskiem było spostrzeżenie, że posługiwanie się długopisem 3D nie jest trudnym zadaniem, a obsługi urządzenia trzeba się po prostu nauczyć, potem już wszystko zależy od kreatywności, wyobraźni i zaangażowania w działania twórcze.
Zapoznajemy się z zasadami pracy i bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nowym urządzeniem
Uczeń klasy trzeciej dokładnie i precyzyjnie tworzy swoją pracę używając żółtego filamentu, uczy się prawidłowo przycinać filament. Delikatnie i z wyczuciem aplikuje nowy materiał, zwracając uwagę na odpowiednią temperaturę urządzenia.
Mała próba, czy wszystko działa jak należy i można kontynuować twórcze działania.
Rozwijając wyobraźnię przestrzenną, kształcąc koordynację wzrokowo – ruchową i małą motorykę powstaje kolorowy dębowy liść.
Teraz można już pewną ręką usunąć filament z długopisu i wprowadzić następny kolor.
Długopis ćwiczy naszą wytrwałość, cierpliwość i dokładność – listek „nabiera kształtów’’. Praca już prawie gotowa, wymaga tylko usunięcia niepotrzebnych niteczek materiału.
Nie zapominamy o posprzątaniu swojego stanowiska pracy, wyczyszczeniu urządzenia, odpowiednim złożeniu i schowaniu wszystkich jego elementów, tak, aby sprzęt z programu Laboratoria Przyszłości mógł służyć innym dzieciom.
Aparat i klocki; to propozycja dzieci na sfilmowanie spadających klocków. Na zajęciach wykorzystano aparat fotograficzny Canon G7X i statyw, które szkoła zakupiła dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości.
Dzieci budują wieże z klocków Grummi.
Jak obsługiwać ten aparat? Instrukcja obsługi jest potrzebna! Ustawiamy aparat na statywie i rozpoczynamy filmowanie.
Film: https://clipchamp.com/watch/eluxWrCuc9J
Pracując z aparatem uczniowie wykorzystywali dostępne funkcje klipów i „slow film”. Wychowankowie nauczyli się obsługiwać program; aplikację służącą do obróbki filmów. Wykonywali importowanie filmów, podział za pomocą narzędzia „nożyce”, usuwanie niepotrzebnych fragmentów, dołączanie muzyki. „Bawili się” różnymi filtrami.
Listopad miesiącem Święta Odzyskania Niepodległości, to kolejna propozycja zajęć z wykorzystaniem sprzętu jakim dysponuje szkoła dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości. Uczniowie wykorzystali innowacyjne możliwości Długopisów Banach 3D do samodzielnego stworzenia symboli narodowych – flag oraz godła. Zadaniem uczniów było wykorzystanie możliwości długopisów Banach 3D.
Trwają pierwsze próby. Uczniowie coraz lepiej radzą sobie ze sprawną obsługą długopisów drukujących. Gotowe prace naszych uczniów, wykonane za pomocą długopisów Banach 3D.
Uczniowie pracowali z widocznym zainteresowaniem. Sprzęt z Laboratorium Przyszłości pozwolił na zdobycie nowych umiejętności oraz zainspirował uczniów do dalszego poszerzania wiedzy z zakresu nauk ścisłych i technicznych.
Październik
Realizacja projektu Laboratoria Przyszłości w szpitalnej szkole cieszy się dużym zainteresowaniem. Wykorzystujemy dostępny sprzęt podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych. Czasami słoneczna, czasem mglista i deszczowa pogoda za oknem skłania do myślenia o kolejnej porze roku. Jesień to nie tylko piękne kolory drzew, spadające liście, ale także inne znaki przyrody, choćby migracje ptaków.
W ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie wzięli udział w zajęciach biologicznych „Pióra – charakterystyczna cecha ptaków”.
Mając do dyspozycji różnorodne, żywe okazy ptasich piór poznali ich budowę i rodzaje, a następnie wykorzystując różne kolory filamentów w długopisach Banach 3D, tworzyli własne pióra.
Sensoryczne poznawanie piór
Podział piór ze względu na budowę i pełnione funkcje
Początki były trudne, ale dzięki dużemu zaangażowaniu uczestników i chęci wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, cel został osiągnięty.
Poznajemy długopisy 3D
Przygodę czas zacząć
Już widać pierwsze pióra
Pozytywne nastawienie i dobre emocje redukowały napięcie wynikające z procesu leczenia oraz sprzyjały integracji, kreatywności i aktywności uczestników.
Efekty naszej pracy integrują uczniów i uczą współpracy.
Mamy to !
Nauka przez doświadczenia oraz kontakt ucznia z fizycznym przedmiotem czy modelem jest według wielu badań skuteczniejsza od posługiwania się opisami i zdjęciami. Uczniowie naszej społeczności, w Dniu Nauczyciela, złożyli swoim pedagogom serdeczne życzenia i wręczyli własnoręcznie wykonane laurki. Uczestnicząc w realizacji projektu Laboratorium Przyszłości dzieci wykorzystały tego dnia dostępne w szkole aparaty fotograficzne, kamery i inne akcesoria.
Uczeń zapoznaje się działaniem sprzętu audiowizualnego będącego wyposażeniem Laboratorium Przyszłości i wraz z koleżanką wykonują próbne zdjęcia w/w narzędziami.
Po podłączeniu gymball’a do telefonu oraz włożeniu karty do aparatu uczniowie utrwalają przebieg uroczystości wręczania laurek na Dzień Nauczyciela.
Krótki wywiad prowadzony przez ucznia z jedną z pań nauczycielek został zarejestrowany przy pomocy sprzętu audiowizualnego. Uczniowie zajęć stwierdzili, iż mogli doświadczyć na czym polega praca reportera – dziennikarza.
Pod hasłem „Europejskiego Dnia Języków Obcych” odbyły się zajęcia promujące wśród naszych uczniów różnorodność językową i kulturową. Motywem przewodnim było tworzenie flag za pomocą długopisów Banach 3D.
Uczeń tworzy flagę Norwegii za pomocą długopisu 3D i filamentów w trzech kolorach.
Flaga Szwecji już prawie ukończona. Zastosowano długopis Banach 3D oraz filamenty w kolorach żółtym i niebieskim.
Najmłodsi uczniowie wykazują się ogromną cierpliwością i skupieniem. Tu powstaje flaga Polski!
Nadszedł czas na sfotografowanie wykonanych prac aparatem fotograficznym „Sony”.
Na podniesienie poziomu atrakcyjności zajęć niewątpliwie duży wpływ miały nieznane dotąd uczniom nowe pomoce szkolne zakupione w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Zarówno praca z długopisami Banach 3D, zabawa z wielokrotną wymianą kolorowych filamentów, jak i możliwość samodzielnej dokumentacji wykonanych prac wyzwoliły w uczestnikach zajęć mnóstwo pozytywnych emocji oraz motywację do wytrwałej pracy. Uczestnicy zajęć pozalekcyjnych, w ramach projektu Laboratoria Przyszłości wykorzystali długopisy Banach 3D do przygotowania pomocy dydaktycznych wspomagających realizację zajęć z okazji Dnia Dyni. Dzieci mogły dowiedzieć się kilku ciekawostek na temat dyń i wykonać wspaniałe warzywa długopisami 3D. Kolejne zadania przygotowane dla dzieci rozwijały wyobraźnię, kreatywność jak również wymagały dużego skupienia i koncentracji nad pracą.
Przygotowujemy się do pracy z długopisami Banach 3D
Możliwość korzystania z długopisów Banach 3D dla większości dzieci była pierwszym kontaktem z tym urządzeniem i sprawiała ogromną radość. Poznanie możliwości tego przyrządu poprzez kreatywną zabawę rozwija zdolności manualne.
Praca idzie nam nieźle!!!
Dynie jak również inne „dzieła” wykonane przez dzieci stały się dekoracjami sal zabaw na oddziałach i będą motywacją do dalszej kreatywnej twórczości oraz rozwoju wyobraźni przestrzennej, a przede wszystkim wspaniałej zabawy.
A oto efekty naszej pracy.
Polecamy wszystkim manualne drukarki 3D – Długopisy Banach 3D są świetne!
Wrzesień
Projekt Laboratoria Przyszłości w szpitalnej szkole podstawowej wystartował!
Pierwsze spotkanie obejmowało fizykę jako naukę przyrodniczą. Uczniowie podczas zajęć bardzo aktywnie pracowali wykorzystując zakupiony sprzęt: Przygotowując do pracy ciało fizyczne – drukarkę Banach 3D wykorzystali substancję, czyli filament (materiał drukujący). Przy użyciu zakupionego w projekcie aparatu fotograficznego „Sony” udokumentowali przebieg zajęć.
Efekt burzy mózgów – z czym kojarzy się fizyka?
Praca grupowa – to ciało fizyczne czy substancja?
Kalibrujemy drukarkę
Udało się, drukarka pracuje!
Efekt pracy drukarki
Teraz obrabiamy wydrukowane elementy
Pierwszy miesiąc nauki, to również początek jesieni. Podczas zajęć w edukacji wczesnoszkolnej, na których tematem przewodnim była „Jesień inna niż zwykle” uczniowie korzystali z Długopisów Banach 3D. Bardzo uważnie wysłuchali instruktażu obsługi nowych pomocy szkolnych i zabrali się do pracy.
Podejmujemy pierwsze, nieśmiałe próby realizacji tematu, kreśląc kształty jesiennych liści.
Nasze prace są coraz bardziej staranne i inne niż zwykle, bo wykonane z użyciem nieznanego dotąd sprzętu, a kolory liści w zależności od wybranego filamentu w niezwykłych barwach (niebieski, szary, złoty).
Jesienne kompozycje wyglądają coraz piękniej.
Na zajęciach pozalekcyjnych nauczyciele poprowadzili kreatywne zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem sprzętu „Laboratoria Przyszłości”. Długopisy Banach 3D cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczniowie tworzyli za pomocą długopisów 3D i dostępnych kolorów filamentu dary jesieni i zwierzęta leśne. Praca z długopisami 3D wyzwoliła kreatywność i dobre emocje, które wspomagają proces leczenia i szybszy powrót do zdrowia. Bardzo dobrze wyprofilowane Długopisy Banach 3D sprzyjały rozwojowi umiejętności manualnych i aktywizowały uczniów do wytrwałej i kreatywnej pracy.
Podczas zajęć uczniowie stawali się inżynierami i projektantami realizując własne pomysły. Bardzo chętnie tworzyli niezwykłe konstrukcje przestrzenne. Powstałe prace stanowią teraz piękną dekorację jesienną sali zabaw.
Uczestnicy mieli do dyspozycji również aparat fotograficzny „Sony” z funkcją kamery, który także jest wyposażeniem Laboratorium Przyszłości w naszej szkole. Uczniowie z zaangażowaniem korzystali z nowych technologii. Poznawali możliwości nowego sprzętu – próbowali filmować i fotografować swoją pracę.
Społeczność naszej szkoły pamięta o bohaterach Powstania Warszawskiego. Podczas zajęć w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie wykonywali kartkę dla Powstańca, którą następnie samodzielnie fotografowali w celu umieszczenia jej na stronie organizatora akcji https://www.dumnizpowstancow.pl/
Krótka projekcja filmu o Powstaniu Warszawskim, mająca przybliżyć uczniom tematykę zajęć
Samodzielne wykonywanie kartek przez uczniów
Uczniowie wykonują zdjęcia swoich prac aparatem „Sony” zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
W trakcie zajęć dobrze się bawiliśmy. Daliśmy radę!
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezes
a Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły, w tym miasto Kraków, otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Więcej o programie w linku poniżej:
https://www.gov.pl/web/laboratoria
Do realizacji programu Laboratoria Przyszłości w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 108 im. Aliny Fedorowicz zakupiono:
- drukarkę 3D oraz zestaw długopisów 3D z akcesoriami
- zestaw z mikrokontrolerem i akcesoriami oraz stację lutowniczą HOT AIR (do mikrokontrolerów)
- sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć – gimbal, zestaw oświetleniowy, mikrofon kierunkowy oraz nagłowny, aparat fotograficzny z kamerą i statywem.
- a także; Robot Abilix Krypton, drewniane koraliki, wstążeczki i kolorowe gumki.
Nowe technologie i eksperymenty ułatwią przekazywanie wiedzy oraz będą pomocne w realizacji zainteresowań uczniów.
Zakupiony sprzęt będzie użytkowany na zajęciach dydaktycznych, pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych oraz uroczystościach szkolnych.
Leave a Comment