
„Świat mikro i makro, zajęcia z wykorzystaniem mikroskopów”
Podczas zajęć uczniowie zgłębiali temat różnic między światem makroskopowym, widocznym gołym okiem, a mikroskopowym, możliwym do poznania dzięki wykorzystaniu mikroskopu. Przypomnieli sobie budowę i zasady działania mikroskopu optycznego, a następnie samodzielnie przygotowywali preparaty z komórek: łuski cebuli, miąższu pomidora, bulwy ziemniaka i obserwowali je pod mikroskopem.
Uczniowie ćwiczyli ustawianie ostrości obrazu, zmianę powiększenia oraz prawidłowe obchodzenie się ze sprzętem.
Do oglądania większych okazów – takich jak owady (np. muchy, motyle, pasikonik itp.) posłużył mikroskop stereoskopowy, który daje obraz trójwymiarowy. Oglądane obiekty wzbudziły duże zdziwienie, wręcz zachwyt, iż można obserwować członowane odnóża, kolorowe łuski na skrzydłach motyla czy włoski na chitynowym pancerzu.
Zajęcia rozwijały kompetencje kluczowe uczniów – umiejętność obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych, samodzielność w działaniu, ale także współpracę w grupie.
Takie spotkania zaspokajają ciekawość poznawczą młodych osób, zapoznają z metodami pracy naukowej.