Dzień Programisty
Dnia 13 września obchodzony jest Dzień Programisty. Z tej okazji na jednym z oddziałów odbyły się zajęcia „Jak i co można zaprogramować?”. Na początku dzięki burzy mózgów uczniowie ustalili kim jest programista i czym się zajmuje. Poznali różne języki programowania, od programowania za pomocą kolorów aż po Scratch’a.
Następnie zdobytą wiedzę wykorzystali w praktyce. Pierwszym zadaniem było zaprogramowanie trasy, po której poruszał się „ozobot”. Ten mały robot nie wymaga komputera, a programowanie polega na zaprojektowaniu drogi, po której się porusza. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu kolorów można sprawić żeby poruszał się szybko lub wolno, wykonał obrót lub zawrócił. Z takim ozobotem zabawa jest wyśmienita, a co najważniejsze nie jest wymagana umiejętność czytania, więc można programować już od najmłodszych lat!
Po rozgrzewce przyszła pora na coś trudniejszego. Okazało się, że z klocków też można samodzielnie zbudować i zaprogramować bardziej skomplikowane roboty. Przykładem był robot – pojazd, który wymaga już znajomości programu Scratch. Mimo, iż program był w języku angielskim uczestnikom udało się sprawić by pojazd przejechał krótki odcinek, zamruczał jak kot, zamrugał ledowymi oczami i pomachał ramieniem.
Wyzwaniem okazały się także klocki BeCreo, za pomocą których można sterować oświetleniem na skrzyżowaniach, programować działanie elektrowni czy sprawić, że nasz dom będzie „inteligentny”. W tym przypadku również wymagana jest znajomość aplikacji, która obsługuje płytę arduino. Po udzielonych wskazówkach udało się sprawić, aby dioda pomarańczowa się zaświeciła, a czerwona zamrugała.
Zajęcia z pewnością były kreatywne i być może przyczyniły się do obudzenia wśród uczniów chęci programowania.